• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fråga en låneförmedlare

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
En sak jag (och många andra här) länge har varit konfunderad över är hur stor betydelse åldern på förfrågningar har för UC-scoren. Sker det verkligen något när ingen förfrågan är yngre än en eller sex månader till exempel?. Och varför verkar det ibland ha effekt när man blir av med en förfrågan men ibland händer inget alls när man blir av med flera stycken?

Fast det kanske är svårt att svara på, UC:s egna små mystiska hemlisar?

Tjenare Gaston! ja, alltå ibland har jag stirrat på UC:s där allting verkar stämma, jag har planerat upp att ringa upp en kund när x antal förfrågningar gått ut, både då när hen hade gått till enskilda banker, lendo, freedom finance etc. Vi gör ansökan & det blir inte alls som förväntat, kunden får ingen bättre ränta trots en städad UC.

Risken dikteras dock av underskott av kapital, om människan i fråga har bytt adress väldigt ofta etc - alltså flyttat runt inom loppet av några få år eller månader.


generellt sätt iaf om man bortser från undantagsfall så är förfrågningar en del i klockverket som man kan påverka. Jag har sett personligen när en kunds kreditvärdighet försämrats av pg a förfrågningar respektive förbättrats när dessa gått ut så de har helt klart en inverkan!

Jag garvade lite åt hur du uttryckte det, för jag instämmer till 100%. Jag tror också att bankerna har en betydligt bättre bild av kunden än vad en UC egentligen kan visa. Eftersom de bygger sin verksamhet på att väga risk mot reward

MvH

Carl
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Av att 3 konton utöver det du använder nu registrerats från samma IP. Jag har för mig jag fick rensa en del efter ett av kontona, och ett annat av dom har något inlägg där den säger sig vara lånehandläggare där också. Därifrån har vi fått det.

Attans, ja då kan det verka väldigt skumt. Får helt enkelt chatta hemmifrån i fortsättningen då & inte på jobbet så undviker jag sådana misstankar. Lite klantigt kanske, men nu vet jag det iaf :)
Lägg den nuvarande IP som jag har då på minnet, för det är jag :p

Tack för upplysningen!
 
Senast ändrad:

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 786
Poäng
1 217
Ja det blev tre andra konton vi fick stänga av. Alla registrerade på samma IP. En hade gjort egenreklam, som vi inte kör med här: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regler-på-forumet.1145/. Är inte 100 på hur det fungerar, men man kan få svårt att ens komma in på forumet om man sitter på samma dator som ett avstängt konto registrerats med.

Jag har ändrat titel på tråden till fråga en låneförmedlare. Vi är rätt nära egenreklam i övrigt, men eftersom att det inte finns några länkar inblandade så kör vi vidare.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
921
Mottagna reaktioner
507
Poäng
577
Hur tänka kring det här:

Nu har jag ungefär 390 000 i skuld uppdelat på ca 130 000 på Nystartfinans (11 %) och 260 000 i ett medlemslån på Swedbank (4.55 %). Mitt mål har varit att få ner det totala till 350 000 så jag kan baka ihop allt i medlemslånet med 4.55 procent. Det bör bli i sommar någon gång och då har jag också blivit av med förfrågningar så jag bara har tre kvar.

Eller bör jag redan nu söka ett annat lån på 390 000 (350 är max på medlemslånet) för att få ner den totala räntan? Är det många som ger så stora blancolån? Att jag funderar på det här alternativet är att mitt underskott ökar från cirka 10 000 till drygt 28 000 när deklerationen reggas hos UC i sommar (min inkomst ökar från 380 K till 394). Så jag är orolig att det påverkar min UC kraftigt negativt då.

I dagsläget har jag alltså:
1.4 i UC
6 förfrågningar
Underskott 10 500
Lön 380 000

Jobbat på samma ställe 10 år och bott samma adress i 7 år. Vad skulle jag ha för chans att få typ 400 000 idag till 4-5 procents ränta?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Kan det skapa problem att ha ett underskott på kapital på 73000 med en inkomst på 612000 vid ansökan om samlingslån?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 409
Mottagna reaktioner
13 481
Poäng
8 917
73K är ju ca 10% av din årsinkomst så det känns inte så jäkla farligt.
 

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Hur tänka kring det här:

Nu har jag ungefär 390 000 i skuld uppdelat på ca 130 000 på Nystartfinans (11 %) och 260 000 i ett medlemslån på Swedbank (4.55 %). Mitt mål har varit att få ner det totala till 350 000 så jag kan baka ihop allt i medlemslånet med 4.55 procent. Det bör bli i sommar någon gång och då har jag också blivit av med förfrågningar så jag bara har tre kvar.

Eller bör jag redan nu söka ett annat lån på 390 000 (350 är max på medlemslånet) för att få ner den totala räntan? Är det många som ger så stora blancolån? Att jag funderar på det här alternativet är att mitt underskott ökar från cirka 10 000 till drygt 28 000 när deklerationen reggas hos UC i sommar (min inkomst ökar från 380 K till 394). Så jag är orolig att det påverkar min UC kraftigt negativt då.

I dagsläget har jag alltså:
1.4 i UC
6 förfrågningar
Underskott 10 500
Lön 380 000

Jobbat på samma ställe 10 år och bott samma adress i 7 år. Vad skulle jag ha för chans att få typ 400 000 idag till 4-5 procents ränta?

Tjenare! först & främst skulle jag råda dig att absolut inte göra någonting åt ditt medlemslån på Swedbank. Det är bland de bästa lånen du kan ha - eftersom det är rak ammortering. Vad är det för slags förfrågningar du har gjort? Bor du i en hyresrätt eller hur ser det ut där?.

I ditt fall skulle jag faktiskt vänta, även om det är så att ditt underskott då ökar. Det enda "dyra lånet" du har är ju nystartfinans . Anledningen till att du ska vänta är att om du då söker på ett nytt lån innan deklareringen så har du det svårt att göra någonting åt din situation efter det . Jag jobbade ett tag som Team Leader på min arbetsplats & då spenderade jag mycket av tiden med att bara granska folks UC:S för att lära mig mer. Jag har personligen också begått misstag där jag trott att kunden kunnat få en bättre ränta när de sökte i samma syfte som dig. Oftast blev det ingen förbättring. Banker har ju enklare att bevilja mindre belopp så jag skulle egentligen lägga ner fokus på att bara sänka räntan på nystartfinans & då byta långivare på det lånet. Sen när du väl bytt långivare & fått en ränta på runt 7-8-9% så är det egentligen att bara avvakta i 1 år. Det är väldigt svårt att försöka ge dig bra svar för helt ärligt har jag sett liknande UC:S & situationer - ibland beviljas dem totala summan & får till ett samlingslån, andra gånger får de kanske 150k beviljat & vanligtsvis får du skammräntor.



Visst, då kommer du ha ett medlemslån & ett blanco - det kommer inte vara samlat men din totala räntekostnad kommer minskas radikalt. En ränta på 11 % är ju svinmycket & eftersom det är annuitetslån så kommer du betala mycket ränta. Hm, vet du hur länge du haft lånet hos nystart finans?

Mvh

Carl
 

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Kan det skapa problem att ha ett underskott på kapital på 73000 med en inkomst på 612000 vid ansökan om samlingslån?
Det beror nog på vilken ränta du är villig att acceptera - däremot så har du ju en väldigt bra taxerad inkomst. - hur mycket är det du vill samla?

MvH

Carl
 

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Ja det blev tre andra konton vi fick stänga av. Alla registrerade på samma IP. En hade gjort egenreklam, som vi inte kör med här: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/regler-på-forumet.1145/. Är inte 100 på hur det fungerar, men man kan få svårt att ens komma in på forumet om man sitter på samma dator som ett avstängt konto registrerats med.

Jag har ändrat titel på tråden till fråga en låneförmedlare. Vi är rätt nära egenreklam i övrigt, men eftersom att det inte finns några länkar inblandade så kör vi vidare.

Nemas problemas, som sagt - syftet med mitt medlemsskap är inte att fiska kunder - det är det man har leads till utan jag vill få en djupare förståelse för de utmaningar konsumenter ställs inför som gör att jag kan göra mitt jobb bättre. Jag kommer inte att logga in via jobbet längre så blocka på :D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 409
Mottagna reaktioner
13 481
Poäng
8 917
Detta med underskott.

Underskottet är egentligen ointerssant och jag kommer nedan visa ett exempel på varför.
Bankerna kanske sneglar på det men se här.

Min årsinkomst är 810.000 kronor.
Jag har Blancolån på cirka 500.000 kronor.
Det innebär att jag är HÖGT belånad, inte lika mycket som vissa andra här but still. 70% har jag lån av inkomsten.
Däremot minskattesedel och minUC säger att jag har underskott på 29.000 bara. Eller i procent 3%

Vad innebär det, jo om bankerna hade utgått ifrån underskott & inkomst hade jag utan problem fått lån på 600.000 utan att blinka.
Men dom tittar på min blancålån kontra inkomst för att ha en lånekalkyl.
Jag må ha fel men underskott är helt ointressant egentligen utan något vi här på forumet fått för oss betyder mer än vad det de facto gör.
Intressanta är vad du tjänar - vad du har i lån - Hur många UC.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp